همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

در این وبلاگ قصد داریم مطالبی مفید و کاربردی برای آن دسته از کسانی که قصد مهاجرت ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارند، ارائه کنیم
همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

در این وبلاگ قصد داریم مطالبی مفید و کاربردی برای آن دسته از کسانی که قصد مهاجرت ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارند، ارائه کنیم

معرفی کشورهای دنیا برای اقامت و تحصیل: سوئد


کشور سوئد، واقع در شبه جزیره اسکاندیناوی در شمال اروپا دارای جمعیت 7/9 میلیون نفر است که از این مقدار حدود 2 میلیون نفر زیر 18 سال سن دارند. 85 درصد جمعیت در شهرها زندگی می کنند، 15 درصد از مردم سوئد در یک کشور دیگر متولد شده اند. سوئد از نظر شاخص توسعه و استانداردهای زندگی، جزو برترین کشوهای دنیا، حتی در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی است و در خیلی از معیارهای شاخص در سطح رفاه شهروندان، جزو 3 کشور نخست دنیا می باشد.

 


سوئد مساحتی در حدود 407000 کیلومتر مربع است. پایتخت سوئد و بزرگترین شهر آن، با بیش از 850000 نفر جمعیت، استکهلم می باشد. 2 شهر مهم دیگر آن عبارتند از گوتنبرگ با جمعیت 532000 نفر در غرب و، مالمو با جمعیت 300000 نفر در جنوب.

 

کمتر از 3 درصد از مساحت سوئد توسط جمعیت این کشور اشغال شده است، در حالی که حدود 70 درصد مساحت آن را جنگلها تشکیل می دهند. این کشور از شما به جنوب طول نسبتا زیادی نسبت به مساحت دارد، به طوری که از شمال تا جنوب آن حدود 1570 کیلومتر طول دارد. سرزمین سوئد به بخش اصلی تقسیم می شود: Götaland در شمال، Svealand در مرکز و Norrland در جنوب.


 نقشه سیاسی سوئد. برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید


سوئدی زبان رسمی کشور است، هرچند بیش از 80 درصد مردم این کشور انگلیسی بلدند و تعداد زیادی از آنها انگلیسی را در سطح بسیار بالا صحبت می کنند. از نظر درصد متکلمین زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، سوئد نخستین کشور دنیاست. خیلی از شرکت های بزرگ سوئدی از زبان انگلیسی برای به عنوان زبان تجاری استفاده می کنند و دروس نیز در بخش بزرگی از دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی ارائه می شود. زبان های دیگر رایج در سوئد علاوه بر سوئدی و انگلیسی عبارتند از: فندلاندی، صربی، عربی، کردی، اسپانیایی، فارسی، آلمانی و ده ها زبان کوچک محلی.

 

حکومت سوئد از نوع دموکراسی پارلمانی دموکراسی و اداره دولت بر عهده نخست وزیر است. پادشاه سوئد، کارل گوستاف شانزدهم است و هرچند قدرت سیاسی ندارد، ولی در مراسم و جشن ها شرکت می کند و به نوعی نماینده و چهره سوئد محسوب می شود.

کشور سوئد عضو اتحادیه اروپاست، ولی واحد پول آن کرون می باشد.

 

مردم سوئد هم تحصیل و هم کار خود را بسیار جدی می گیرند و سخت کوش هستند، ولی در عین حال به استراحت و تفریح خود نیز اهمیت بسیار قائل می شوند. فیکا (fika)، یعنی زمانی برای استراحت و نوشیدن قهوه و یا نوشیدنیهای دیگر و گپ زدن، در بین مردم سوئد بسیار معروف است و بخشی مهم از رسوم مردم این کشور است. جامعه سوئد از نظر برابری حقوق شهروندان یکی از جوامع پیشرو در دنیا است. سوئد همچنین یکی از صادرکنندگان فرهنگ محسوب می شود، چه در زمینه موسیقی و چه ادبیات و سینما. اینگمار برگمان کارگردان شهیر سوئدی، استیگ لارسن نویسنده معروف سه گانه هزاره شامل دختری با تاتوی اژدها و یا Avicii  آهنگساز معروف، تنها بخشی از نمایندگان فرهنگ و هنر سوئد هستند.

 

هرچند حکومت سوئد از نوع سکولار است، ولی ادیان زیادی در این کشور وجود دارد که به حقوق همگی آنها احترام گذاشته می شود. کلیسای رسمی و ملی سوئد لوتران (Lutheran) است، ولی کاتولیک و سایر انواع مسیحیت نیز وجود دارند. بعد از مسیحیت اسلام بیشترین پیرو را دارد که دلیل آن مهاجرت نسبتا بالا از کشورهای مسلمان به این کشور است. یهودیت و بودایی نیز پیروان نسبتا قابل توجهی در سوئد دارند. بزرگترین اعیاد سوئد عبارتند از: Midsummer، کریسمس و عید پاک.

 

مردوم و دولت سوئد با احترام بسیار به محیط زیست خود نگاه  می کنند و به همین دلیل مسائل زیست محیطی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تنها 1 درصد زباله ی تولیدی در این کشور دفن می شود و باقی آن یا تبدیل به انرژی شده و یا بازیافت می شود. این کشور 48 درصد از انرژی کل مصرفی خود را از منابع تجدید پذیر به دست میاورد.

 

با هر معیاری، قطعا سوئد جزو کشورهای پیشرو در زمینه فناوری و نوآوری می باشد و اقتصاد ا نظر کاربرد های دیجیتال و الکترونیک، جزو برترین کشورهای دنیاست. سوئد از نظر درصد بودجه اختصاص یافته به بخش تحقیق و توسعه (R&D) جزو 5 کشور نخست دنیاست. کمربندهای ایمنی 3 شاخه ای، ضربان ساز قلب، آچارهای قابل تنظیم، زیپ لباسها و کبریت های بی خطر تنها بخشی از اختراعات سوئدی هاست. در زمینه دیجیتال نیز دو شرکت مشهور Spotify و Skype از ابتکارات سوئدی ها می باشند.


تمامی موارد ذکر شده سوئد را به مقصد جذاب  دانشجویان ایرانی برای تحصیلات بین المللی تبدیل کرده است.

11 دانشگاه برتر سوئد در رده بندی های جهانی عبارتند از:



هزینه های زندگی

با توجه به سبک زندگی هر فرد، هزینه های زندگی تا حد زیادی تفاوت دارند، ولی یک نمونه از ریز هزینه های ماهانه برای یک زندگی معمولی عبارتند از:

نوع هزینه

مبلغ (کرون سوئد)

مبلغ (دلار آمریکا)

خوراک

2000

230

محل زندگی

3750

430

حمل و نقل

560

65

اینترنت/تلفن

300

35

بیمه، خدمات درمانی و نظافت

300

35

متفرقه/سرگرمی و تفریحات

1100

126

جمع هزینه ها

8010

920


هزینه های زندگی در شهرها و ناطق مختلف تفاوت دارد، مثلا در استکهلم هزینه زندگی بیش از شهرهای کوچک تر و مناطق غیر شهری است. به طور کلی رستوران ها  در سوئد خیلی ارزان قیمت نیستند، ولی برخی از مراکز غذایی ویژه دانشجویان تخفیف های خوبی ارائه می دهند. هزینه ناهار در یک رستوران دانشجویی بین 6 تا 8 دلار می تواند باشد و در یک رستوران عادی بین 7 تا 10 دلار. هزینه شام هم  بین 10 تا 18 دلار می تواند متغیر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.