همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

در این وبلاگ قصد داریم مطالبی مفید و کاربردی برای آن دسته از کسانی که قصد مهاجرت ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارند، ارائه کنیم
همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

در این وبلاگ قصد داریم مطالبی مفید و کاربردی برای آن دسته از کسانی که قصد مهاجرت ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارند، ارائه کنیم

تحصیل و زندگی در کره جنوبی


کره جنوبی  کشوری در آسیای شرقی است با جمعیت ۵۱ میلیون نفر که پایتخت و بزرگترین شهر آن سئول می باشد. این کشور بخش جنوبی شبه جزیره کره را تشکیل می دهد و تنها مرز زمینی آن با همسایه شمالی آن، یعنی کشور کره شمالی می باشد.  این کشور با ژاپن و چین هم مرز دریایی دارد. مساحت کره جنوبی  ۱۰۰/۰۰۰ کیلومتر مربع می باشد. کره جنوبی کشوری نیمه‌کوهستانی است و ارتفاعات آن عمدتاً در نواحی مرکزی و شمال شرقی واقع شده‌اند (از جمله کوه‌های تیسماک). جلگه‌ها در آن وسعت فراوانی دارند و مهم‌ترین رودهای آن عبارت‌اند از: هان، ناک‌دونگ، گئوم، بوک‌هان و نام‌هان. این کشور دارای جزیره‌های فراوانی است و جنگل‌ها در آن وسعت زیادی دارند. آب و هوای آن گرم و مرطوب و پرباران است.

 

پایتخت این کشور، شهر سئول (با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر) است و پرجمعیت‌ترین شهرهای آن بعد ازسئول عبارت‌اند از بوسان (۳٬۷۰۰٬۰۰۰ نفر)، دائگو (۱٬۳۰۹٬۰۰۰ نفر)، اینچئون (۷۹۷٬۰۰۰ نفر) و گوانگجو (۶۰۶٬۵۰۰ نفر).


 

تا اوایل قرن بیستم، امپراطوری های مختلفی بر شبه جزیره کره حکومت می کردند که تحت حاکمیت آنان، ادبیات، علم و فرهنگ در این کشور توسعه بسیاری یافت. در سال ۱۹۱۰ امپراطوری ژاپن شبه جزیره کره را ضمیمه خاک خود کرد. پس از شکست این امپراطوری در جنگ جهانی دوم، شبه جزیره کره به دو بخش شمالی و جنوبی به ترتیب تحت نفوذ شوروی و آمریکا تقسیم شد. در سال ۱۹۵۰، حکومت کمونیستی کره شمالی به کره جنوبی حمله کرد که منجر به جنگی گسترده  و کشته شدن صدها هزار نفر شد و پس از سه سال با آتش بسی که همچنان برقرار است به پایان رسید.

 

پس از جنگ طی سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۴ اقتصاد کره سالیانه به طور متسط ۱۰ درصد رشد کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۵ به یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شد. هم اکنون کره جنوبی پنجمین صادرکننده و هفتمین وارد کننده محصولات مختلف در بین کشورهای جهان می باشد.

 

کره جنوبی در آسیا در مقام نخست شاخص توسعه انسانی و متوسط درآمد شهروندان می باشد. در مقیاس جهانی، کره جنوبی یکی از برترین کشورهای دنیا از نظر کیفیت آموزش، بهداشت و سهولت کس و کار می باشد. ۶۳ درصد از جمعیت کره جنوبی دارای مدرک دانشگاهی می باشند که از این نظر کره را در رتبه نخست کشور های دنیا قرار می دهد. شاخص نوآوری بلومبرگ، کره جنوبی را به عنوان نوآورترین کشور دنیا معرفی کرده است. کره جنوبی همچنین از نظر میانگین سرعت اینترنت، ضریب نفوذ نسل چهارم اینترنت (۴G) و دولت الکترونیک در رتبه نخست دنیا قرار دارد و دومین کشور دنیا از نظر استفاده از تلفن های هوشمند و شاخص توسعه فناوری اطلاعات می باشد. شرکت های بزرگی مانند سامسونگ، ال جی، هیوندای و کیا جزو مطرح ترین برند های کره ای در زمینه لوازم الکترونیک و خودروسازی می باشند.

 

چرا تحصیل در کره؟

 

کره جنوی یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان از نظر علوم و تکنولوژی می باشد. علاوه بر صنعت IT، کره جنوبی در صنایع دیگری مانند ماشین های صنعتی سنگین، شیمیایی، کشتی سازی و اتومبیل سازی جزو کشورهای پیشتاز دنیا می باشد.

 

با وجود پیشرفته بودن کره جنوبی از همه لحاظ، این کشور فرهنگ غنی خود را که میراث هزاران سال تاریخ و فرهنگ می باشد حفظ کرده است. کره را می توان کشوری نامید که در آن مدرنیته و سنت در یک هارمونی با هم قرار گرفته و آن را به سوی پیشرفت سوق می دهند. سنت های بومی و بعضا کهن مردم کره و صادرات فرهنگی را میتوان بخشی جدایی ناپذیر از این کشور محسوب کرد که شاید یکی از معروف ترین و قابل لمس ترین آنها برای ایرانیان، سریالهای تاریخی-حماسی ساخت کره جنوبی می باشد.

 

در مقایسه با کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا، کانادا و بریتانیا، هزینه تحصیل در کره جنوبی با در نظر گرفتن شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی، مقدار کمتری است. سیستم آموزشی کره جنوبی هزینه اضافی بر دانشجویان خارجی  تحمیل نمی کند و بورسیه های تحصیلی مختلفی که در این کشور ارائه  می شود متقاضیان را ترغیب میکند تا بدون نگرانی در مورد هزینه ها، برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. دولت کره هم با ارائه ی بورسیه های مختلف و وضع قوانین برای تسهیل شرایط تحصیل دانشجویان خارجی، کمک بیشتری به این مورد می کند.

 

به دلیل قرارگیری کره در آسیای شرقی، معمولا دانشجویانی که از آسیا برای تحصیل به این کشور می روند از نظر فرهنگی راحت تر میتوانند نسبت به دانشجویان غربی خود را با شرایط فرهنگی این کشور وفق دهند.

 

هر ساله در کره جنوبی، نمایشگاه های ویژه ای برای استخدام دانشجویان خصوصا دانشجویان خارجی  برگزار می شود. همچنین با ارائه سیستم کارت طلایی برای دانشجویان فارغ التحصیل  علوم پیشرفته و مهندسی، فرصت اشتغال و دریافت ویزا برای دانشجویان خارجی فراهم شده است. دانشجویان خارجی که به صورت پاره وقت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در کره جنوبی  تحصیل می کنند می توانند به صورت قانونی یک کار پاره وقت داشته باشند نا بتوانند در حین تحصیل، کسب درآمد هم بکنند.

 

مدت زمان دوره کارشناسی ۴ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و دکترا ۳ سال می باشد. در صورت عدم تسلط به زبان کره ای،۶ ماه تا یک سال دوره آموزش این زبان هم برگزار می شود. در مقاطع ارشد و دکترا درصد بیشتری از دروس به زبان انگلیسی ارائه می شوند که مقدار آن بسته به نوع دانشگاه می تواند متغیر باشد. برخی دانشگاه ها بیشتر دروس خود را در مقاطع بالاتر به زبان انگلیسی ارائه می دهند و برخی دیگر بیشتر دروس را به زبان کره ای آموزش می دهند.

 

بورسیه های دولتی شامل ماهانه حدود ۹۰۰/۰۰۰ وون معادل ۸۳۰ دلار آمریکا و همچنین سالانه حدود ۴۰۰ دلار برای هزینه تحقیقات می باشد که البته مقادیر آن با توجه به شرایط و دانشگاه میتواند متغیر باشد.

 

برای مشاهده شهریه دانشگاه ها برای مقاطع و رشته های مختلف اینجا را ببینید.

هزینه های زندگی در کره جنوبی نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا کمتر است. برای مشاهده ریز هزینه ها به دلار میتوانید به این لینک رجوع کنید.


آخرین رتبه بندی دانشگاه های کره جنوبی بر اساس رتبه بندی QS در میان دانشگاه های جهان عبارت است از:


Ranking

University

31

Seoul National University

51

KAIST - Korea Advanced Institute of Science & Technology

86

Pohang University of Science And Technology (POSTECH)

106

Yonsei University

116

Korea University

140

Sungkyunkwan University (SKKU)

219

Hanyang University

275

Kyung Hee University

355

Ewha Womans University

384

Sogang University

431-440

Pusan National University

441-450

Chung-Ang University(CAU)

481-490

Hankuk (Korea) University of Foreign Studies

501-550

The Catholic University of Korea

551-600

Chonbuk National University

551-600

Dongguk University

551-600

Inha University

551-600

Kyungpook National University

601-650

University of Seoul

651-700

Ajou University

651-700

Chonnam National University

651-700

Chungnam National University

651-700

Hallym University

651-700

University of Ulsan

تحصیل و زندگی در آلمان


آلمان (به آلمانی: Deutschland) با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان، کشوری در قاره اروپا با پایتختی برلین است. آلمان از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز دارد. مساحت آن ۳۵۷٫۱۲۱٫۴۱ کیلومتر مربع است و با ۸۲ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور اروپا است.

آلمان کشوری با مناظر طبیعی متنوع و دیدنی و شهرهای بزرگ و زیبا است. اقتصاد آلمان بزرگترین در اروپا و پنجم در دنیا است. بعد از اتحاد 2 آلمان شرقی و غربی در سال 1990، شهر برلین به عنوان پایتخت آلمان واحد انتخاب شد. آلمان یکی از کشورهای پایه گذار اتحادیه اروپاست و واحد پول آن یورو می باشد. آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسایل مستقل عمل کنند. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادیِ حوزه پولیِ یورو محسوب می‌شود. شهرهای بزرگ آلمان برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت می‌باشند.



آلمان در دوره حکومت نازی ها شروع کننده جنگ جهانی دوم بود و طی آن میلیونها نفر کشته شدند و بخش های زیادی از تاسیسات، زیرساخت ها و شهرهای آلمان طی آن تخریب شدند. پس از جنگ آلمان به دو بخش غربی (نزدیک به جامعه غرب) و شرقی (نزدیک به شوروی سابق و با حکومت کمونیستی) تقسیم شد. در طول 41 سال جدایی المان غربی و شرقی که طی آن، شهر برلین هم توسط دیواری بین دو کشور تقسیم شده بود، فاصله زیادی از نظر ازادی های سیاسی و رشد اقتصادی بین آلمان شرقی و غربی به وجود آمد. آلمان غربی رشد نسبتا سریع اقتصادی را تجربه کرد. پس از اتحاد دو آلمان در سال 1990 و تخریب دیوار برلین، رشد اقتصادی آلمان سرعت هر چه بیشتری یافت تا بتوان اکنون آن را یکی از صنعتی ترین کشورهای دنیا و اقتصاد برتر اروپا نامید، هرچند تاثیر 40 سال جدایی دو آلمان شاید همچنان هم قابل مشاهده باشد و اکنون هم می توان گفت که بخش های غربی آلمان کمی توسعه یافته تر از بخش های شرقی آن هستند.

 از صنعت خودرو رفته تا مواد شیمیایی و لوازم الکترونیکی، آلمان یکی از کشورهای پیشتاز در دنیا می باشد. دستاوردهای آلمان در زمینه علم بسیار مهم و چشمگیر بوده است به طوری که اساس اقتصاد کشور را بنا کرده است. جایزه نوبل به ۱۰۴ آلمانی رسیده است که بیشتر آن‌ها در قرن بیستم بوده است. دانشمندان آلمانی بیشتر از هر کشوری موفق به دریافت این جایزه شده‌اند که بیشتر در زمینه پزشکی، فیزیک و شیمی است. از مشهورترین دانشمندان آلمانی می توان به آلبرت انیشتین، ماکس پلانک، فردریش گاوس، ورنر هایزنبرگ، لایبنیتس، رودولف دیزل و برنهات ریمان اشاره کرد. ورنر فون براون موفق به ساخت وی-۲، اولین موشک بالستیک فضا پیما شد که بعدها نطریات او در ناسا برای پروژه سفر به ماه استفاده شد. علوم، صنعت و تحقیقات جایگاه ویژه ای در جامعه آلمان دارند و بسیاری از اختراعات بزرگ تاریخ از دانشمندان و صنعتگران آلمانی به یادگار مانده اند.

از لحاظ فرهنگ و هنر هم آلمان کشوری بسیار غنی است، بی جهت نیست که آلمان به کشور "شاعران و متفکران" مشهور است. اندیشمندان، شاعران و هنرمدانی همچون کانت، هگل، گوته، هاین، بِرِکت، باخ، بتهوون و دیگران تاریخ غنی فرهنگ و هنر آلمان را شکل داده اند.

بعد از تسهیل مقررات مهاجرت به آلمان از دهه 60 میلادی، آلمان به یکی از مقاصد مهم برای مهاجرت در اروپا تبدیل شده است، به گونه ای که نزدیک به 8 درصد جمعیت آن یا حدود 6 میلیون نفر مهاجر در آلمان زندگی می کنند که اکثریت آنها از کشورهای ترکیه، ایتالیا، لهستان و آلبانی هستند.

دانشگاه های آلمان جزو مراکز تحقیقاتی برتر در اروپا و دنیا هستند و با توجه به تامین اکثر هزینه های تحصیل توسط دانشگاه ها و دولت آلمان، این کشور به یکی از مقاصد جذاب برای ادامه تحصیل تبدیل شده است. درآلمان بیش از 370 مرکز آموزش عالی وجود دارد که در 165 نقطه این کشور قرار دارند. این مراکز آموزش عالی بیش از 13500 رشته و زمینه علمی پژوهشی را ارائه می کنند. در آلمان موقعیت های فراوان تحصیلی و پژوهشی وجود دارد و مؤسسات آموزش عالی این کشور از رتبه و اعتبار بالایی در سطح جهان برخوردارند. از این مؤسسات هر سال ایده های جدیدی برای پیشرفت و نوآوری در سطح جهانی عرضه می گردد. در آلمان شرایط بسیار خوبی برای یک دوره تحصیل موفق وجود دارد. البته تنها شما این ایده را بر سر ندارید که در آلمان به تحصیل بپردازید، بلکه سالانه بیش از 250000 علاقه مند از سراسر جهان برای تحصیل و پژوهش به این کشور سفر می کنند. این تعداد بیش از 12 درصد کل دانشجویان و محققان در آلمان را تشکیل می دهد. در کمتر کشوری می توان چنین درصدی را برای دانشجویان خارجی یافت.

تنها زمانی که علاقمندان مطلع باشند برای چه نوع دانشگاهی قصد درخواست پذیرش را دارند، می توان کار جستجوی رشته و دانشگاه را آسان تر کرد. در آلمان به طور کلی سه نوع دانشگاه و مرکز آموزش عالی وجود دارد:

§       -  دانشگاه

§       -  دانشگاهای آموزش عالی حرفه ای

§         -دانشگاه های هنر، موسیقی و فیلم


 تنها در ترم زمستانی 2010/2009 بیش از 2/12 میلیون داوطلب در دانشگاه های آلمان ثبت نام کرده اند. آمار دانشجویان ثبت نام شده در دانشگاه های مختلف به شرح زیر است:

در دانشگاه ها: 1/4 میلیون دانشجو، در مراکز آموزش عالی حرفه ای: حدود 650 هزار دانشجو و در دانشگاه های هنر و موسیقی: حدود 33 هزار دانشجو.

در سالهای اخیر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آلمان برابر با سیستمهای آموزش عالی شناخته شده در سطح بین المللی، اقدام به ارائه ی رشته های بسیاری در مقاطع تحصیلی لیسانس وفوق لیسانس نموده اند. زبان آموزشی در این رشته  ها معمولا انگلیسی یا آلمانی است. متقاضیان تحصیل در این رشته ها میتوانند زبان آلمانی را به صورت پیشرفته به موازات تحصیل بیاموزند. مدرک کارشناسی در رشته های علوم طبیعی و مهندسی B.Sc و در رشتههای علوم انسانی و اجتماعی B.A است. پس از کسب مدرک لیسانس می توان وارد مقطع فوق لیسانس شد. مدرک کارشناسی در رشته های علوم طبیعی و مهندسی M.Sc و در رشته های علوم انسانی و اجتماعی M.A است. مدرک دریافت شده اعتبار بین المللی داشته و ادامه تحصیل در مقطع دکترا را میسر می سازد.

برای دریافت مدرک دکترا، معموال نتایج علمی به دستآمدهی جدید را تنظیم و به شکل رساله ی دکترا (Dissertation) ارائه میدهد. پس از آن دانشجوی مقطع دکترا، به دفاع از رسالهی خود پرداخته و پس از گذراندن موفقیت آموز آزمونهای شفاهی، مدرک دکترا را در رشته‌‌‌‌ی مورد نظر دریافت میکند. گذراندن موفقی دورهی دکترا و گرفتن مدرک دکترا تنها در دانشگاه امکانپذیر است. شرط اساسی برای آغاز تحصیل در مقطع دکترا معمولا داشتن میانگین نمرات بالا در مقطع تحصیلی پیشین است.


هزینه های تحصیل


در آلمان هم دانشگاههای دولتی وجود دارد و هم دانشگاههای خصوصی. هم اکنون اکثر دانشگاه ها در آلمان شهریه دریافت می کنند. دانشگاههای خصوصی رایگان نمی باشند و باید در مورد آنها به وزارت علوم کشور مربوطه مراجعه کرد. دانشجو فقط موظف است تا هزینه های زندگی خود اعم از اجاره منزل، پوشاک، مواد غدایی و بیمه درمانی را پرداخت کند. هزینه زندگی دانشجو در آلمان بانضمام خوراک، پوشاک، رفت و آمد و کلیه هزینه های جانبی حدودا 700 یورو می باشد. هزینه زندگی در کشور آلمان باالست. با این مبلغ در ماه، دانشجو زندگی دانشجویی ساده ای را خواهد داشت. برای اینکه از این پول کم بتوان به بهترین شکل استفاده کرد، باید به هزینه ّ های ثابت زندگی در آلمان توجه کرد و آنها را تا آنجا که امکان دارد، پایین نگهداشت. یکی از این هزینههای ثابت کرایه ی خانه است. اتاق ها و آپارتمان هایی وجود دارد که با قیمت مناسب فقط به دانشجویان اجاره داده می شود. هزینههای زندگی دانشجویی در آلمان را میتوان به دو بخش اصلی تقسیم کرد. بخش اول هزینههایی است که مربوط به دانشگاه و تحصیل میشود. بخش دوم را میتوان به هزینههای جانبی همانند بیمه دانشجویی، مواد غذایی و خانه دانشجویی تقسیمبندی کرد. دانشجو تعداد ساعت محدودی در هفته اجازه کار دارد. درآمد کارهای دانشجویی حدودا 400 یورو در ماه است. با صرفه جویی و درست خرج کردن میتوان برخی هزینهها را با آن تأمین کرد. اگر برای مواد غذایی و پوشاک نیز مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در هر ماه در نظر بگیریم که البته تنها در قالب زندگی دانشجویی قابل تصور است، هزینه ها با احتساب هزینه های تحصیلی و غیرتحصیلی و با توجه به الزام پرداخت شهریه یا عدم الزام آن، شهر محل سکونت و همچنین هزینه های اجتناب ناپذیری همانند تلفن و اینترنت (در خانه های خصوصی)، مبلغی در حدود 700 یورو در هر ماه برآورد میشود.


شهریه دانشگاه ها


پیشتر دانشجو برای تحصیل در مراکز آموزش عالی دولتی آلمان مجبور به پرداخت شهریه نبود. اما پس از لغو مطالبه ی شهریه از دانشجویان درسال ۲۰۰5 توسط داداه قانون اساسی دولت فدرال آلمان، در بسیاری از ایالتها، در آینده دانشجویان مجبور به پرداخت شهریه خواهند بود. برخی ایالتها مطالبهی شهریه از دانشجویان را از نیمسال زمستانی ۲۰۰۶ـ۲۰۰۷ آغاز کردهاند. شهریهی پرداختی ۵۰۰ یورو در هر نیمسال تحصیلی (Semester) تعیین شده است. بهتر است قبل از اقدام برای دریافت پذیرش تحصیلی، از این نکته که آیا در مرکز آموزش عالی انتخابی شما هم شهریه پرداخت میشود یا خیر، اطالع حاصل کنید. مهمترین بخش هزینههای دانشجویی شهریه دانشگاه است که در اکثر دانشگاه های آلمان وجود دارد. اما در دانشگاههایی که شهریه وجود دارد این مبلغ از مرز ۵۰۰ یورو در هر ترم تجاوز نمیکند. بنابراین میتوان گفت که هزینه دانشجویی با احتساب شهریه و مخارجی همچون خرید کتاب و یا کپی کردن و از این قبیل هزینه ها، با تقسیم بر ماههای سال، مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو در هر ماه خواهد بود. دانشجویانی که دوران تحصیل آنها به درازا میکشد و تعداد نیمسالهای تحصیلی شان از حد مجاز پیشبینی شده، میگذرد، باید شهریه بپردازند. این شهریه افزون بر عوارض دانشجویی است که به طور عادی به دانشگاه پرداخته میشود و مقدار آن تا ۸۰۰ یورو در هر نیمسال تحصیلی می رسد. . موعد پرداخت این شهریه معمولا پس از ۷ سال تحصیل یا به عبارتی پس از ۱۴ نیمسال تحصیلی است.

 

 

 

معرفی کشورهای دنیا برای اقامت و تحصیل: نیوزیلند


نیوزیلند  کشوری است در فاصله 2000 کیلومتری جنوب شرقی استرالیا و از دو جزیره اصلی و تعدادی جزیره کوچکتر تشکیل شده است که به دلیل پراندگی، تنوع آب و هوایی از استوایی تا قطبی دارد. دریای میان این دو کشور به دریای تاسمان معروف است. نزدیکترین همسایگان این کشور از شمال جزایر تونگا، فیجی، نیوکالدونیا هستند.این کشور از دو جزیره اصلی شمالی و جنوبی تشکیل می شود که توسط تنگه کوک از هم جدا می شوند. جزیره شمالی  مساحتی حدود 115000 کیلومتر مربع  دارد که طول آن حدود 829 کیلومتر است و در بخش های جنوبی و مرکزی آن چشمه های آب داغ و آبفشان های آتشفشانی زیبایی را در خود جای داده است. جزیره جنوبی مساحتی حدود 151000 کیلومتر مربع دارد که رشته کوه های آلپ جنوبی در ساحل غربی آن قرار گرفته است. قله کوک با ارتفاع 3754 متر بلندترین نقطه نیوزلند است. دیگر جزایر مسکونی نیوزلند عبارتند از: جزیره استوارت، چاتام و Great Barrier. از جمله جزایر غیر مسکونی نیوزیلند می توان به جزایر اکلند (606 کیلومتر مربع)، جزایر کمپبل (114 کیلومتر مربع) و جزایر آنتیپود (62 کیلومتر مربع) اشاره کرد.


نقشه نیوزیلند (برای مشاهده تصویر بزرگتر روی عکس کلیک کنید)

 

بر اساس آمار، تا ژوئن 2014، جمعیت نیوزیلند 4/570/000 نفر بوده است. غالب مناطق این کشور از نوع شهری است. حدود 72 درصد جمعیت در 16 منطقه شهری این کشور زندگی می کنند. 4 شهر اصلی نیوزیلند عبارتند از: آوکلند (جمعیت 1/431/000)، ولینگتون که پایتخت کشور هم می باشد (با جمعیت 393/000)، کرایستچرچ (بزرگترین شهر جزیره جنوبی با جمعیت 362/000 نفر) و همیلتون (با جمعیت 110/000). به غیر از کرایستچرچ، 3 شهر دیگر در جزیره شمالی واقع شده اند و در مجموع این 4 شهر حدود 53 درصد جمعیت نیوزیلند را در خود جای داده اند. اکثر شهرهای نیوزلند از استانداردهای بسیار بالای شهری بهره می برند، مثلا در سال 2010، اوکلند در رتبه چهارم و ولینگتون در رتبه دوازدهم زیست پذیرترین شهر های جهان قرار داشته اند.

نیوزیلند یک حکومت مشروطه سلطنتی و دارای یک دمکراسی پارلمانی است. در انتخابات سراسری که هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود، صد و بیست نماینده پارلمان این کشور انتخاب می‌شوند.

نیوزیلند در زمره کشورهای توسعه‌یافته و متمول قرار می‌گیرد و در سال ۲۰۱۳ هفتمین کشور دنیا از نظر شاخص توسعه انسانی بوده است. اما اقتصاد آن بسیار متکی به صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری است..

در سال ۲۰۰۹ لبنیات حدود ۲۱ درصد، پشم ۶٫۳ درصد، میوه ۳٫۵ درصد، ماهی ۳٫۳ درصد و دیگر محصولات کشاورزی و دامپروری از جمله شراب و گوشت ۱۳٫۲ درصد کالاهای صادراتی نیوزیلند را تشکیل می‌داده‌اند. در اواخر قرن نوزدهم پشم مهمترین کالای تولیدی نیوزیلندی‌ها بود و صنایعی چون صید نهنگ و فک، تولید الوار، تولید کتان، و استخراج طلا نیز در دوره‌های مختلف در اقتصاد نیوزیلند اهمیت داشتند. نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی باعث کاهش تولید محصولاتی چون پشم و جایگزینی آن با محصولاتی چون لبنیات و شراب شده‌ است. توریسم نیز در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری در اقتصاد کشور پیدا کرده‌ است. واحد رسمی پول کشور هم دلار نیوزیلند می باشد.

99 درصد بزرگسالان نیوزیلندی باسواد هستند. البته ۲۲٪ آن‌ها از تحصیلات رسمی برخوردار نیستند. بیش از ۱۸٪ مردم نیز مدرک دانشگاهی دارند.

نیوزیلند از نظر سیستم آموزشی یکی از کشورهای برتر دنیا محسوب می شود. این کشور 8 دانشگاه بزرگ و چندین موسسه علمی تحقیقاتی دارد. آخرین رتبه بندی دانشگاه های این کشور بر اساس رتبه بندی QS عبارت است از:


شهر

دانشگاه

رتبه

اوکلند

The University of Auckland

92

داندین

University of Otago

159

کرایستچرچ

University of Canterbury

242

ولینگتون

Victoria University of Wellington

275

پالمرستون

Massey University

346

همیلتون

University of Waikato

401-410

کرایستچرچ

Lincoln University

411-420

اوکلند

Auckland University of Technology (AUT)

501-550

 

دانشگاه های نیوزیلند در 31 رشته تحصیلی، جزو صد دانشگاه برتر دنیا هستند. بر اساس آمار سازمان OECD  (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) در سال 2013، نیوزیلند نخستین کشور دنیا از نظر کیفیت سیستم آموزشی می باشد.

در سیستم آموزشی نیوزیلند، دوره کارشناسی به طور متوسط 3 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا 3 سال زمان نیاز دارد.

 

هزینه های زندگی در نیوزیلند نسبتا بالاست، اما با توجه به بالا بودن میزان متوسط حقوق و یا در صورت دریافت هزینه یا کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه محل تحصیل، می توان به راحتی در این کشور زندگی کرد. هزینه های زیر در صورت اقامت در یک سوییت دانشجویی در نظر گرفته شده است.

برای دوره دکترا، متوسط هزینه برای یک زندگی نسبتا ساده در این کشور عبارت است از (هزینه ها به دلار آمریکا تبدیل شده است):


هزینه 1 سال (دلار آمریکا)

هزینه 1 هفته

نوع هزینه

6973

-

شهریه دانشگاه برای یک سال

7754

180

محل اقامت

2640

80

مواد غذایی

1320

40

اقلام خرد مورد نیاز

462

-

بیمه

1188

36

حمل و نقل

1650

50

تفریح و سرگرمی

825

-

کتاب و لوازم تحریر

15839

318

جمع هزینه ها به جز شهریه دانشگاه

22812

-

جمع کل هزینه ها 

 

لازم به ذکر هست هزینه های بالا برای دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون و برای زندگی در این شهر محاسبه شده است، ولی تخمین خوبی برای هزینه های تحصیل و زندگی در کل نیوزیلند می باشد.

برای دیدن هزینه های مربوط به سایر مقاطع و گرایش های تحصیلی در نیوزیلند اینجا را ببینید.

معرفی کشورهای دنیا برای اقامت و تحصیل: نروژ


یکی دیگر از کشورهای شبه جزیره اسکاندیناوی در شمال اروپا، نروژ می باشد. از نظر نقشه جغرافیایی نروژ کشوری نسبتا کشیده شده از جنوب به شمال می باشد. بخش های جنوبی کشور غالبا پوشیده شده از جنگل است و مناطق شمالی و غربی غالبا پوشیده از برف و یخچال های طبیعی زیبا می باشد. اما این طبیعت وحشی به هیچ عنوان به این معنا نیست که نروژ از بقیه کشورها دور افتاده و یا توسعه نیافته است. از نظر ضریب نفوذ تلفن همراه و اینترنت، نروژ جزو برترین کشورهای دنیاست.

شهرهای اصلی نروژ غالبا در مناطق ساحلی آن قرار گرفته اند و پایتخت آن، اسلو با جمعیت تقریبی 530000 نفر می باشد. پس از استقلال نروژ از پادشاهی سوئد در سال 1905، همواره انتخابات دموکراتیک در این کشور برگزار شده است.

نروژ یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز و دنیا می باشد و شرکت های نروژی در زمینه اکتشاف منابع هیدروکربنی به خصوص در آبهای عمیق جزو برترین ها در دنیا هستند. از جمله اقلام صادراتی دیگر نروژ عبارتند از: ماهی، کاغذ و محصولات کاغذی و مصحولات مرتبط با صنایع فلزی. همچنین توریسم یکی از مهمترین صنایع نروژ می باشد.

نروژ ۳۸۵٬۲۵۲ کیلومتر مربع وسعت دارد، طول خط ساحلی آن بیش از 25000 کیلومتر می باشد و جمعیت آن بالغ بر ۵٬۱۰۹٬۰۵۹ نفر می‌باشد.


نقشه نروژ. برای دیدن تصویر بزرگ تر روی عکس کلیک کنید


بزرگترین و مهمترین شهرهای نروژ عبارتند از اسلو، برگن، استاوانگر/ساندنس، تراندهایم و کریستیانسند.

قسمت اعظم نروژ را ارتفاعاتی از سنگ سخت تشکیل می‌دهد. در شمال اقیانوس منجمد شمالی با آب و هوای سرد در مناطق شمالی و نسبتاً سرد در مناطق مرکزی و آب و هوای معتدل در مناطق جنوبی. میانگین دما از ۴ درجه زیر صفر در دی ماه تا ۱۷ درجه سانتی گراد بالای صفر در خرداد، نوسان دارد و میزان بارش سالانه در همین منطقه، ۱۹۶ سانتی‌متر است. در بیشتر مناطق شمالی نروژ معمولاً شش ماه شب است و شش ماه روز است. اکثر مناطق شمالی نروژ معمولاً ۹ ماه در سال بارش برف و باران را به همراه دارد.

 

 

این کشور دارای ذخایر بزرگ نفت خام، گاز طبیعی، معدن و آب شیرین می‌باشد. صنایع پتروشیمی یک چهارم از تولید ناخالص داخلی نروژ را تشکیل می‌دهد. بر پایه فهرست بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نروژ چهارمین کشور دنیا از نظر درآمد سرانه می‌باشد. نروژ به نسبت جمعیت بزرگترین تولیدکننده غیر خاورمیانه‌ای نفت و گاز طبیعی جهان است. بین سال‌های ۲۰۰۱ تا 2006 و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ نروژ در صدر فهرست شاخص توسعه انسانی و همچنین در پنج سال گذشته در صدر فهرست شاخص رفاه لگتوم قرار داشته است. حکومت نروژ از نوع پادشاهی مشروطه بوده و هم‌اینک شاه هارالد پنجم پادشاه نروژ است. نروژ جزء اتحادیه اروپا نیست و مردم این کشور در همه‌پرسی‌های انجام شده عضویت در این اتحادیه را رد کرده‌اند. واحد پول نروژ، کرون با واحد جزء (اوره)(به نروژی: øre) نام دارد.

 

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ میلادی، دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام داد، نروژ از جمله کشورهایی است که راضی‌ترین شهروندان را دارد.

تقسیمات اداری در نروژ در دو سطح شهرستان و شهرداری می‌باشد. مردمان سامی به وسیله پارلمان سامی و قانون فینمارک دارای مقدار معین خودمختاری در قلمروهای سنتی‌شان هستند. این کشور دارای روابط نزدیک با اتحادیه اروپا (با وجود شکست دو همه‌پرسی پیوستن نروژ به اتحادیه اروپا) و ایالات متحده آمریکا می‌باشد. نروژ یکی از اعضای بنیانگذار سازمان ملل متحد، ناتو، شورای اروپا، پیمان‌نامه جنوبگان، شورای نوردیک، منطقه اقتصادی اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و همچنین بخشی از منطقه شنگن می‌باشد.

 

بر اساس رتبه بندی موسسه QS، 4 دانشگاه برتر نروژ عبارتند از: دانشگاه اسلو (رتبه 89 جهان)، دانشگاه برگن (رتبه 151 جهان)، دانشگاه علم و صنعت نروژ (رتبه 246 در جهان) و دانشگاه ترومسو (رتبه 306 جهان).


20 دانشگاه برتر نروژ عبارتند از:



هزینه های متوسط برای یک زندگی دانشجویی ساده در سوئد برای یک ماه عبارت است از:

هزینه (دلار آمریکا)

هزینه (کرون نروژ)

نوع هزینه

1879

15000

محل اقامت

1879

15000

خوراک و غذا

626

5000

کتاب و سایر تجهیزات

375

3000

حمل و نقل

1503

12000

سایر هزینه ها


برای دیدن ریز هزینه ها می توانید اینجا را ببینید.