همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

در این وبلاگ قصد داریم مطالبی مفید و کاربردی برای آن دسته از کسانی که قصد مهاجرت ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارند، ارائه کنیم
همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

همه چیز در مورد مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور

در این وبلاگ قصد داریم مطالبی مفید و کاربردی برای آن دسته از کسانی که قصد مهاجرت ادامه تحصیل در خارج از ایران را دارند، ارائه کنیم

تحصیل در مجارستان


مجارستان، کشوری در اروپای مرکزی است با جمعیت تقریبی 10 میلیون نفر و مساحت 93000 کیلومتر مربع. مجارستان کشوری غنی از نظر تاریخ و فرهنگ می باشد و همچنین می توان آن را کشوری دارای تفاوت های بسیار با سایر کشوها اروپایی نامید. مثلا زبان مجاری که زبان رسمی این کشور است تعداد بیار کمی لغات مشترک با زبان کشورهای همسایه دارد. این زبان یکی از نقاط اتحاد مردم مجار است و از اهمیت سمبلیک و تاریخی برخوردار است. واحد پول مجارستان فورینت است. پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور بوداپست با یک میلیون ۷۴۰ هزار نفر جمعیت است. بوداپست که به عنوان یک پاریس کوچک بر ساحل رود دانوب شناخته می شود و توسط این رود به دو بخش تقسیم می شود، یک شهر تاریخی زیبا و بزرگترین شهر در اروپا مرکزی می باشد که تعداد زیادی از گردشگران را هر ساله به سوی خود جذب می کند.

این کشور از شمال به جنوب ۲۵۰ کیلومتر و از شرق به غرب ۵۲۴ کیلومتر طول دارد. کشور مجارستان کشوری مسطح با دشت‌هایی در حوزه کارپات است که توسط رود بزرگ دانوب به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده‌است. مجارستان در حوزه اروپای مرکزی قرار دارد و دارای آب و هوایی معتدل می‌باشد. تابستانها در این کشور نسبتاً گرم با رطوبی متوسط است و در این فصل دشت‌های مرکزی، افزایش شدیدی دارد. مجارستان دارای زمستان‌هایی با بارندگی زیاد و هوایی سرد است. بلندترین نقطه مجارستان کوه کِکِس است که ۱۰۱۴ متر ارتفاع دارد.



نقشه مجارستان. برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید


دو رود مهم از جنوب (صربستان) وارد مجارستان می‌شود، رود دانوب که با گذر از بوداپست، پایتخت مجارستان راه شمال و شمال غرب را طی می‌کند و به اسلواکی و اتریش می‌رود و دیگری رود تیسا که آن هم از جنوب وارد مجارستان شده و راه شمال شرق را درپیش می‌گیرد و وارد اوکراین می‌شود. دریاچه‌ای نیز به نام دریاچه بالاتون در غرب مجارستان قرار دارد. مجارستان دارای حالت دشت مانند و صاف بوده و دارای خاک حاصلخیزی نیز می‌باشد.

از مهمترین شهرهای مجارستان می‌توان به دبرتسن ۲۰۵ هزار نفر، میشکولتس ۱۷۸ هزار نفر، سگد ۱۶۳ هزار نفر، پچ ۱۵۸ هزار نفر و گیور ۱۲۹ هزار نفر اشاره کرد. بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده که اولی در کرانه باختری (سمت راست) رود دانوب و دومی در سمت خاوری این رود واقع شده‌اند. شهر پچ که یکی از بزرگترین شهرهای کشور مجارستان می‌باشد یکی از پایتخت های فرهنگی اروپا بوده و همچنین ایـن شهر هر ساله پذیرای دانشجویان زیادی از دیگر کشورها است.

در حدود ۸۴ درصد از مردم این کشور مجاری‌تبار، ۱۴ درصد نامشخص، و ۳ درصد روما (کولی) هستند. زبان مجاری پرگویشورترین زبان غیر هندواروپایی در قاره اروپا است.

زبان مجاری از خانواده فین‌واوگری است که از کوه‌های اورال سرچشمه می‌گیرند و مجاری با زبان‌های فنلاندی و استونیایی خویشاوند است.

در سال ۱۸۶۷ میلادی حکومت‌های اتریش و مجارستان باهم متحد و سپس ادغام شده و دولت «اتریش - مجارستان» را شکل دادند که این اتحاد تا پایان جنگ جهانی اول در 1918 دوام دشات که طی آن، مجارستان و اتریش از هم جدا شدند. در جنگ جهانی دوم مجارستان ازجبهه آلمان نازی حمایت کرد. در جریان جنگ جهانی دوم، مجارستان متحد آلمان در این جنگ بود. به دنبال حمله نازی‌ها به شوروی در ۲۲ژوئن۱۹۴۱میلادی، مجارستان از متجاوزان به شوروی که آلمان‌ها بودند حمایت کرد ولی با شکست آلمان‌ها در جبهه شرق از متفقین، در مه ۱۹۴۳ از این حمایت صرف نظر کرد. از سال 1947 تا 1989 ه نظام کمونیستی بر این کشور حاکم بود تا اینکه این حکومت فروپاشید و یک نظام چند حزبی دموکراتیک در این کشور به روی کار آمد. در آوریل ۱۹۹۹ مجارستان به ناتو پیوست و در مه ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

آموزش عالی در مجارستان سابقه نسبتاً طولانی دارد. اولین دانشگاه این کشور در حدود 600 سال پیش تاسیس شده است. دانشگاههای این کشور، خصوصا در رشته های پزشکی دارای شهرت و رتبه جهانی هستند. این کشور دارای 18 دانشگاه ملی یا دولتی، 13 کالج ملی و 41 دانشگاه غیردولتی می باشد.

مجارستان به یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل تبدیل شده است. بیشتر دانشگاه های معتبر این کشور مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند.

لازمه ادامه تحصیل در کشور مجارستان  قبولی در آزمون ورودی آن می باشد که به طور متناوب در کشورهای مختلف برگزار می شود. برای رشته های پزشکی این آزمون شامل دو بخش کتبی و شفاهی می باشد.

در بخش کتبی داوطلب باید به سوالات چند گزینه ای با موضوعات زیست شناسی (20 سوال)، شیمی (20 سوال)، انگلیسی عمومی (40 سوال) و انگلیسی تخصصی پزشکی 20 سوال می باشد و مدت زمان آن 2 ساعت و نیم می باشد.

قسمت شفاهی شامل مصاحبه با یک متخصص پزشکی در مورد مسائل پزشکی می باشد.

دوره پزشکی عمومی در این کشور  6 ساله می باشد که دو سال نخست آن صرف یادگیری مفهیم پایه پزشکی می شود.

دوره های دندانپزشکی و داروسازی هردو به صورت 5 ساله ارائه می شوند.

در اکثر دانشگاه های مطرح مجارستان، دوره ها به زبان انگلیسی و زبان مجاری حاضر هستند و دانشجویان خارجی در صورت عدم داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی ملزم با گذراندن دوره های آموزشی این زبان به مدت 9 ماه تا یک سال هستند.

دانشجویان مشغول تحصیل در این کشور می توانند از مزایای دانشجویی مانند بیمه، اشتغال با ساعت کاری محدود، خوابگاه، امکانات ورزشی و تفریحی و تخفیف های مختلف با ارائه کارت دانشجویی استفاده کنند.

لیست دانشگاه های وزارت علوم ر مجارستان بر اساس آخرین به روز رسانی وزارت علوم عبارتند از:


  •          Budapest University of Technology and Economics
  •          Corvinus University of Budapest
  •          EotvosLorand University
  •         Godollo University of Agricultural Sciences
  •        Semmelweis University 
  •         Szent Istvan University
  •          University of  Pannonia
  •          University of Debrecen
  •          University of Horticulture and Food Industry
  •          University of Miskolc
  •          University of Szeged
  •         Franz Liszt Academy of Music Budapest


هزینه زندگی در مجارستان در مجارستان در مقایسه با کشورهای اروپای غربی پایین تر است. به طور مثال، دانشجویی که در شهر بوداپست مشغول تحصیل می باشد به طور متوسط هزینه های زیر را باید در ماه داشته باشد:

-         اجاره محل اقامت/سوییت دانشجویی: 350 یورو در ماه

-         هزینه خوراک: 350 یورو در ماه

-         هزینه حمل و نقل در داخل شهر با تخفیف دانشجویی: 20 یورو در ماه

-         هزینه بیمه درمانی: 120 یورو به ازای هر ترم تحصیلی


البته قطعا باید دیگر هزینه های جانبی را هم در نظر گرفت، به طور مثال هزینه پوشاک و یا تفریحات هم باید به صورت جداگانه محاسبه لحاظ شود.

 

4 دانشگاه برتر مجارستان بر اساس رتبه بندی QS عبارتند از:

 

 

رتبه جهانی

دانشگاه

551-600

University of Szeged

601-650

Eötvös Lorànd University

601-650

University of Debrecen

701+

Corvinus University of Budapest